تلفن پشتیبانی 66123532 (021)

بازار اینترنتی Market place

آیا تا به حال چیزی در مورد بازار اینترنتی یا Market Place شنیده‌اید؟ عموم مردم تصور می‌کنند که به طور کلی فروشگاه‌ها از دو نوع تشکیل شده اند.

فروشگاه‌های حقیقی که در سطح شهر و تحت عنوان مغازه مشاهده می‌کنیم .
center shop picture
فروشگاه مجازی که در فضای اینترنت به فروش محصولات خود می‌پردازند.
e shop picture

اما فروشگاه‌های اینترنتی از آنچه که شما تصور می‌کنید به‌مراتب ساختار پیچیده‌تری دارند. همانند کتابفروشی های حقیقی موجود در سطح شهر که ما گونه‌های مختلفی نظیر: کتابفروشی های محله ای، شهر کتابها، فروشگاههای ناشران بزرگ و ... را داریم، فروشگاه‌های مجازی نیز به دسته‌‌بندی‌های مختلفی تقسیم شده و هر کدام رویکرد متفاوتی را در پیش گرفتند.

از انواع فروشگاه‌های اینترنتی می‌توان به کسب و کارهای E-Commerce، فروشگاه‌های (Market place)، بازارچه‌های اینترنتی و غیره اشاره کرد که در این ویدیونحوه عملکرد فروشگاه‌ اینترنتی کتاب از نوع Market Place و مزایا و معایب آن را برای شما شرح خواهیم داد.

eShop picture

یک بازار اینترنتی Market Place برخلاف دیگر فروشگاه‌های حقیقی و مجازی، خود کتابی را خریداری نکرده و وظیفه اصلی آن ایجاد ارتباط بین مشتری و ناشران است. در این نوع کسب‌وکار اینترنتی، شرکت خود اقدام به خرید حجم زیادی از کتاب نمی‌کند. بلکه با ناشران قرار داد بسته و کتابهایی که این افراد عرضه می‌کنند را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. ناشران ابتدا لیست موجودی محصولات خود را در اختیار فروشگاه قرار داده و بازار اینترنتی Market Place پس از بررسی محصولات ، پنلی اختصاصی را در اختیار ناشران قرار می دهد. بدین ترتیب ناشر از طریق این پنل با گروهی از مشتریانی که همواره به دنبال آن‌ها بوده است دست پیدا خواهد کرد و در آن سو مشتریان نیز کتابهایی که مدت‌ها به دنبال آن بوده‌اند را به ‌راحتی خریداری خواهند کرد.

trade picture

اما دلیل اصلی همکاری ناشران با این فروشگاه اینترنتی Marketplace چیست؟

بسیاری از ناشران دنبال دلیلی منطقی برای همکاری با بازار اینترنتی هستند و تصور می‌کنند که فروش کتابهای خود به‌صورت سنتی راه بهتری است. اگر ناشر دارای دفتر فروش حقیقی و یا کتابفروشی باشد، هدایت مشتریان به سمت این دفتر فروش برای خرید کتاب مورد نظر خود، کار بسیار دشواری است. مشتریانی که به کتاب این ناشر نیاز دارند، باید از راهی دور به دفتر فروش مراجعه کرده و کتاب موردنظر خود را خریداری کنند. بدین ترتیب با احتساب هزینه حمل‌ونقل، قیمت تمام شده کتاب برای مشتریان به ‌مراتب بیشتر از چیزی خواهد شد که انتظارش را دارند. علاوه بر این ناشر نیز گروه گسترده‌ای از متقاضیان کتابهای خود که در نقاط دیگر کشور و شهرهای دیگر ساکن هستند را نیز از دست خواهد داد.

market place delimma

این موضوع برای ناشرانی که دفتر فروش ویا کتابفروشی نداشته و تنها کتاب موردنظرخود را در اختیار عمده‌فروشان و یا پخش کنندگان سطح کشور قرار می‌دهند معظلی دو چندان است. در این سیستم دو اشکال بزرگ وجود دارد.

در درجه اول چگونگی پخش کتاب و هزینه‌های حمل‌ونقل و دیگری بازاریابی برای فروش کتاب است. شاید این دست از ناشران برای یک سری از کتابهای رایج بتوانند به‌راحتی از طریق روابط خود کتاب را توزیع کنند اما با ورود یک کتاب جدید ومشابه ،دیگر نمی‌توانند از همان شبکه فروش استفاده کنند. در این حالت به فرآیندی پیچیده و هزینه بر برای معرفی کتاب جدید نیاز خواهند داشت

benefit picture

اما اصلی‌ترین مزیت همکاری این نوع از ناشران با فروشگاه اینترنتی Market Place (Marketplace)، کاهش قیمت تمام‌شده محصول است. تصور کنید ناشری کتاب خود را منتشر و آن را در اختیار پخش کنندگان عمده قرار می‌دهد. پس از آن مراکز توزیع، کتاب را به دست کتابفروش ها رسانده و در نهایت مشتری ،کتاب مورد نیاز خود را خریداری خواهد کرد. در این فرآیند هر یک از کتابفروشی ها مبلغی را به‌عنوان حاشیه سود ازقیمت پشت جلد کتاب مطالبه خواهند کرد که در نتیجه قیمت تمام شده برای مصرف کننده نهایی به‌مراتب بیشتر از قیمت واقعی خواهد بود. این در صورتی است که تمامی پخش کنندگان از قاعده ای ثابت برای حق توزیع پیروی کنند و درصد سودی بیشتر از میزان مجاز را از پشت جلد کتاب کسر نکنند که متأسفانه در ایران این موضوع نیز به‌خوبی رعایت نمی‌شود.

حال در این مرحله اهمیت فروشگاه‌های Marketplace نمایان می‌شود. ناشران لیست کتابهای خود را در اختیار بازار اینترنتی Marketplace قرار داده و این فروشگاه با توجه به قدرت و چهره شناخته شده خود و البته دستگاه‌های تحویل کالایی که در سراسر کشور به وجود آورده، کتابهای موردنیاز مشتری را آسان‌تر، در زمانی کوتاه‌تر در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

    مزایای بازار اینترنتی Market Place برای ناشران

  • فروش آسان‌تر کتاب
  • فروش سریع‌تر کتاب
  • سود بیشتر به دلیل فروش بیشتر
  • دسترسی به نقاط دور افتاده کشور
  • کاهش و حتی حذف هزینه بازاریابی برای فروش کتاب

    مزایای بازار اینترنتی Market Place برای مشتریان

  • خرید آسان‌تر کالا از خانه
  • انتخاب آسان بدون صرف وقت و انرژی
  • انتخاب از میان تعداد کتابهای بسیار زیاد
  • شناخت بهتر کتابها و ناشران ومقایسه کتابهای آنان
  • امکان مقایسه قیمت یک کتاب واحد از بین چندین ناشر
  • خرید ارزان‌تر کالا به شکل باورنکردنی
  • خرید با اطمینان از کیفیت کتاب